lördag 17 november 2012

Helgpermission

Dag 9
Lördag 17/11
Jag o Igor hos Lotta

Han har ont när han andas.
Såret i tungan är mer omfattande än jag tidigare fattat, som ett oregelbundet utsträckt fält, en bra bit längs högra sidan av tungan. Han verkar inte lika bekymrad över det nu som jag föstått att han varit tidigare i veckan, vilket är skönt att se. 

Han är nyfiken och ganska alert, men sover mycket, just nu brevid mej. Skönt att se honom slappna av. 

Han har ätit några små portioner, smakat Azitas valpfoder, tagit lite köttfärs och fil. Druckit mer vatten än tidigare vilket är bra. Mediciner är han också välmatad med. 

Kontaktar Ultuna mitt på dagen när han verkar ha mer ont.
En ökning av smärtstillande-dosen fungerar och ger verkan inom en timme. Fick en förvarning om att han kan bli vimmelkantig av de smärtstillande, men hoppas bara att han får vara smärtfri tills vi kan få reda på vad det är som gör honom dålig. Utan att dra ut på det för länge. Hoppas få svar på det i början på kommande vecka.


På eftermiddan visar han att han är hungrig, får lite matblandning o fil. Dricker lite vatten.  Har gjort ett antal turer ut för rastning under dan, annars vilar 95% av dan.
...forts följer...

Fortsättningen av lördan: 

Under senare delen av eftermiddan käkade Igor en hel del kött (Vom och Hundemat - Kyckling) när han fick det i små små klumpar ...matad med gaffel...av Lotta.

Han blev lite mer tung-andad mot kvällen. Fick feber. 39.1
Och när vi såg att han sträckte fram huvud/hals som för att öppna andningsvägarna så  ringde jag Ultuna och åkte dit.

Han fick en liten feberökning till 39,3.
Han röntgades för att se om det läckt ut blod eller luft i brösthålan. Två bilder togs på vardera höger och vänster sida och två på bröstet, när han låg på rygg. (precis som jag höll Tea, på exakt samma ställe, för snart två år sen)

Igor var rejält spänd över bröstkorgen och det visade sej att han hade luft där inne.

De tömde med nål och fick ut 180 ml luft på höger sida och 590 ml luft på vänster sida.
Läckaget måste komma från lungorna/lungan eftersom dränhålet nu är ihopläkt och stängt, så där kan inte luften ha tagit sej in.
Efter nån timmes väntan så Igor fått lugna sej i ett av rummen förstog jag att det var bäst att låta honom ligga kvar över natten. 

Han hade inte hunnit äta kvällsmat och den mat han bjöds på på kliniken dög inte, men yoghurt från automaten i väntrummet funkade.
Han slukade hela.
När han hade ätit kände jag mej lugn igen så halv ett kunde jag lämna honom och åka hem (till Lotta) och toksova!

1 kommentar:

  1. Åååå, vad bra att du uppdaterar på bloggen. Kommer att hålla koll på vad som händer. Lättare att hitta här än på facebook. Jag vill bara säga att vi tänker på er flera gånger varje dag och hoppas verkligen att detta får en lycklig lösning så fort som möjligt.

    Jättekramar från oss till både dig, Tommy och Igor.

    SvaraRadera